انجمن علمی مدیریت صنعتی

دانشگاه آزاد واحد سمنان

انجمن علمی مدیریت صنعتی

دانشگاه آزاد واحد سمنان

معرفی گرایش های مختلف مدیریت

مدیریت فن آوری اطلاعات - (Information Technology Management (IT

 

 

دانشگاه ها:

این گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال 80 در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. پس از و دانشگاه تهران، الزهرا و تربیت مدرس، در سال 84 دانشگاه شهید بهشتی نیز به جمع سایر دانشگاه های پذیرش کننده اضافه شد. در سال 85  دانشگاه زاهدان در این گرایش پذیرش نمود.

 

گرایشهای مختلف:

این رشته در 3 گرایش زیر در دانشگاه ها تدریس می شود. این گرایشها عبارتند از :

o        سیستم های اطلاعاتی پیشرفته

o        مدیریت منابع اطلاعاتی

o        نظام کیفیت فراگیر

گرایش های مذکور در 20 واحد درسی مشترک بوده و تفاوت آنها در 8 واحد درسی است.

 

واحدهای درسی در دانشگاه:

جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. تمامی درسهای این گرایش دو واحدی بوده و دانشجو باید 14 درس دانشگاهی را بگذراند. از مجموع درسهای این رشته 4 واحد درس مدیریت پیشرفته، 4 واحد تحلیل آماری و تحقیق در عملیات و مابقی آن دروس اختصاصی این رشته در زمینه آشنایی با مباحث کامپیوتر و IT می باشند.

 

آینده شغلی:

فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت و منابع انسانی، همچنین با فراگیری مباحث تخصصی و آشنایی با دروس کامپیوتر و IT، امکان برقراری ارتباط با سطوح عملیاتی و هدایت موسسات تولید کننده نرم افزار یا واحدهای نرم افزاری از سازمانهای بزرگ را خواهند داشت. متاسفانه به دلیل نبود تجربه فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار، در عمل به امور کارشناسی در واحدهای تحلیل گری سیستمها یا پشتیبانی از نرم افزارهای تولید شده گمارده می شوند و امور مدیریتی به آنها سپرده نمی شود. از آنجا که گرایش نظام کیفیت فراگیر از این رشته دارای دروس تخصصی متفاوت می باشد لذا این دسته از فارغ التحصیلان علاوه بر موارد فوق، شانس استخدام در واحدهای مدیریت کیفیت، سیستمها و روشها از سازمانها را نیز خواهند داشت. هم اکنون امکان ادامه تحصیل در این رشته در مقطع دکترا در ایران وجود ندارد.

مدیریت مالی - Financial Management

 

 

دانشگاه ها:

این رشته تا قبل از سال 1381به عنوان یکی از گرایشهای مدیریت  بازرگانی محسوب می شود ولی به لحاظ اهمیت جریانهای مالی سازمانها و تاثیر این جریانها برروی موفقیت و سود آوری  سازمانها و مباحث جدید سرمایه گذاری و غیره از سال 1381 به صورت یکی رشته های کارشناسی ارشد مدیریت درآمد و فقط در دو دانشگاه تهران و شهید بهشتی ایجاد شد.

 

گرایش‌های مختلف:

این رشته در حال حاضر فاقد گرایش می باشد ولی امکان دارد که درآینده نزدیک به لحاظ تخصصی شده مباحث آن دارای گرایش شود.

 

واحدهای درسی در دانشگاه:

جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. تمامی درسهای این گرایش دو واحدی بوده  است . درسهای این رشته درس  تئوریهای مدیریت پیشرفته، روش تحقیق، بازارهای پولی و مالی، اقتصاد مدیریت، برررسی موارد خاص، مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته (1) و (2) ، ریاضیات مالی ، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی ، سازمانهای پولی و مالی ، سیمنار در مدیریت مالی ، مدیریت مالی پیشرفته و تحقیق در عملیات و غیره می باشد.    

 

آینده شغلی:

فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی در حوز های مختلفی همچون  سرمایه گذاری و بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و  مهندسی مالی(ارایه روشهای نوین مالی )تامین مالی و اعتباری  می تواند در  پستهای مرتبط سازمانی ازجمله معاونت  مالی ( در مفهوم جدید آن ) و معاونت  سرمایه گذاری  و تامین مالی اعتبارات مالی در بانکها و ارزیابی اقتصادی پروژه ها و شرکتهای سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار و غیره مشغول بکار شوند. این رشته در حال حاضر دارای آینده شغلی بسیار مناسبی می باشد. از دانشگاه تهران از سال 1382 در مقطع کارشناسی اقدام به جذب دانشجو کرده است. امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد.

مدیریت بازرگانیBusiness Administration -

 

دانشگاه ها:

 

این گرایش  از قدیمی ترین گرایش های مدیریت است که کار خود را در سال 1333 هجری شمسی به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمانهای دولتی و خصوصی ،در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد، سپس این رشته در مقاطع و گرایش های مختلف و در دانشگاههای گوناگون کشور گسترش یافته و همینک در غالب دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور ارائه می گردد.

 

گرایشهای مختلف:

این رشته دارای گرایش‌های مختلفی می باشد که در مقاطع مختلف تدریس می گردد، این گرایش‌ها عبارتند از :

o        بازاریابی

o        سیاستگذاری (استراتژیک)

o        بازاریابی بین الملل

o        تحول سازمانی

o        مالی

 

واحدهای درسی در دانشگاه:

جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. تمامی درسهای این گرایش دو واحدی بوده و دانشجو باید 14 درس دانشگاهی را بگذراند. از مجموع درسهای این رشته 4 واحد درس مدیریت پیشرفته، 4 واحد تحلیل آماری و تحقیق در عملیات و مابقی آن دروس اختصاصی این رشته در زمینه آشنایی با تجارت و کسب و کار، مباحث  استراتژیک سازمانی و مدیریت بازار می باشند.

 

آینده شغلی:

فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوین استراتژی های سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد  تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کار آفرینی و تشکیل کسب و کارجدید دارند. 

مدیریت دولتی - Public Management(PM)

     

 

تاریخچه:

این گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال 1333 تحت عنوان علوم اداری در موسسه علوم اداری زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شد. در حال حاظر این رشته در اکثر دانشگاه‌های کشور تحت عنوان مدیریت دولتی و با گرایش‌های مختلف در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود.  

 

گرایش‌ها:

این گرایش رشته مدیریت در سطح کارشناسی تحت عنوان مدیریت دولتی در اکثر دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود.

در سطح کارشناسی ارشد در 5  گرایش زیر تدریس می شود. این گرایش‌ها عبارتند از:

 

o        ساختار و تشکیلات و روش‌ها

o        مدیریت منابع انسانی

o        سیستم های اطلاعاتی مدیریت

o        تحول سازمانی

o        مدیریت مالی دولتی

 

گرایش‌های مذکور در 20 واحد درسی مشترک بوده و تفاوت آنها در 8 واحد درسی است

 

در حال حاضر دانشگاه‌های تهران، تهران(واحد قم)، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و زاهدان در سطح کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کنند.

گرایش مدیریت دولتی در سطح دکترای تخصصی دارای سه گرایش خاص زیر می‌باشد:

 

?         سیاستگذاری(خط‌مشی گذاری)

?         رفتار سازمانی

?         مدیریت منابع انسانی

در این مقطع دانشگاه‌های تهران، تهران(واحد قم)، علامه طباطبایی و تربیت مدرس دانشجو پذیرش می‌کنند.

لازم به ذکر می‌باشد که فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی مدیریت در تمامی گرایش‌ها و زیر‌مجموعه‌های آن می‌توانند شرکت نمایند.

 

واحدهای درسی در دانشگاه:

جمع تعداد واحدهای درسی این رشته در سطح کارشناسی 144 واحد، در سطح کارشناسی ارشد 32 واحد و در سطح  دکتری در برخی دانشگاه‌ها 18 واحد و  در بعضی از  آن‌ها 32 واحد می باشد.

 

آینده شغلی:

      این رشته بدلیل برخورداری از گرایش‌ها و زیرمجموعه‌های گوناگون دارای بازار کار وسیع در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌باشد. فارغ التحصیلان این رشته در زمینه‌های تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و دیگر مباحث مطرح در مدیریت در سطوح کارشناسی و مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی قادر به فعالیت می‌باشند، همچنین این فارغ التحصیلان بعنوان مشاور یا مجری در زمینه سیاست‌گذاری‌های بخش دولتی می‌توانند فعالیت کنند.

مدیریت اجرایی MBA - Master of Business Administration

 

تاریخچه:

در ایران اولین دوره مدیریت اجرایی در دهه 70 میلادی توسط مرکزی تحت عنوان ICMS و با همکاری دانشگاه هاروارد راه اندازی شد که متاسفانه بعد از انقلاب مورد بی توجهی قرار گرفت و منحل گردید. دومین گام در این راستا توسط سازمان مدیریت صنعتی برداشته شد که در اواخر دهه 60 شمسی اقدام به راه اندازی دوره مدیریت اجرایی کرد. سرانجام در اول دهه 80 شمسی دانشگاه صنعتی شریف به اتکای وجهه منحصر به فرد خود اقدام به راه اندازی این رشته با توجه به نیاز شدید کشور نمود. در حال حاضر علاوه بر سازمان مدیریت صنعتی, دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی و علم و صنعت ایران نیز دارای دوره کارشناسی ارشد با گرایش مدیریت اجرایی و دانشگاه شریف با گرایشMBA هستند. همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی در دو واحد علوم تحقیقات تهران و اهواز پذیرش دانشجو در گرایش مدیریت اجرایی صورت می‌گیرد.

 

گرایش‌ها:

این رشته در حال حاضر دارای دوگرایش مدیریت اجرایی و MBA می‌باشد. امکان حضور داوطلبان از تمامی رشته ها اعم از فنی مهندسی, علوم تجربی, انسانی و... در رشته مدیریت اجرایی وجود دارد.

 

واحدهای درسی در دانشگاه:

بطور خلاصه برنامه آموزشى دوره کارشناسى ارشد مدیریت اجرایى بصورت زیر می‏باشد:

الف- دروس جبرانی:

ردیف

نام درس

واحد

1

تحقیق در عملیات

3

2

احتمال و آمار مهندسى

3

3

مدیریت عملیات I مقدماتى

3

4

اصول مدیریت و تئورى سازمان

3

ب- دروس اصلى

ردیف

نام درس

واحد

1

مدیریت سازمانهاى پیچیده دیدگاه استراتژیک (با کارگاه آموزشى)

2

2

مدیریت منابع انسانی:- تحلیل رفتارى و مدیریت منابع انسانى (با کارگاه آموزشى)

2

3

مدیریت منابع مالی:- حسابدارى مدیریت

2

4

- مدیریت مالى و اقتصاد مدیریت

2

5

- مدیریت تکنولوژى و نوآورى

2

6

- مدیریت طرحهاى توسعه

2

7

مدیریت بازار:- بازاریابى

2

8

- بازرگانى بین المللى

2

9

مدیریت اطلاعات:- سیستم هاى اطلاعات مدیریت (با کارگاه آموزشى)

2

10

مهارت هاى عمومى مدیریت و مسائل جاری:

- مهارتهاى عمومى مدیریت (کارگاه آموزشى)

2

11

- مسایل جارى مدیریت اجرائى واحدهاى تولیدى، خدماتى و طرحهاى عمرانى (سمپوزیوم)

2

جمع

22

(1) براى هر واحد کارگاه آموزشى ساعاتى برابر دو واحد نظرى در نظر گرفته شده است.


ج- دروس اختیارى (5 یا 6 واحد)

ردیف

نام درس

واحد

1

مجموعه الف- مدیریت استراتژیک:

تحلیل محیط داخلى و بین المللى

2

2

- برنامه ریزى استراتژیک

2

3

- مدیریت تحول و اجراى برنامه هاى استراتژیک

3

4

- تحلیلى از استراتژیهاى سازمانى موفق و ناموفق

2

5

- پروژه

4

6

جمع

13

1

مجموعه ب: مدیریت تولید و عملیات:

- مدیریت تولید و عملیات پیشرفته

3

2

- پژوهش عملیات پیشرفته

2

3

- مدیریت واحدهاى خدمات

2

4

اقتصاد مهندسى

2

5

- پروژه

4

6

جمع

13

د- سمینار و پایان نامه

ردیف

نام درس

واحد

1

پایان نامه

4

 

 

آینده شغلی:

دوره کارشناسى ارشد مدیریت اجرائى به منظور پرورش کادر مدیریت اجرایى بنگاههاى تولیدى و خدماتى خصوصى، تعاونى و دولتى و نیز تأمین مدیر براى طرحهاى بزرگ عمرانى طراحى و ایجاد شده است. برنامه بهبود نظام مدیریت در سطح واحدهاى تولیدى و خدماتى از طریق رشته مدیریت اجرائى، لازمه دستیابى به اهداف خاص آموزشى زیر است:

 

? آماده کردن شرکت کنندگان براى قبول وظایف مدیریت از طریق آشنایى با آخرین دستاوردهاى دانش مدیریت و تقویت قابلیتهاى تحلیل، ابتکار، خطرپذیرى، ارتباطات، تصمیم گیرى و بالاخره رهبرى مؤسسات تابعه.

? ایجاد زمینه جهت ارتباط نزدیکتر و موثرتر میان مدیران و کادر مشاوران و کارشناسان مدیریت از طریق دستیابى به دیدگاهها و زبان مشترک علمى، در جهت استفاده بهینه مدیران از کادر مذکور.

از اینرو انتظار مى رود شرکت کنندگان این رشته مهارتهاى زیر را کسب نمایند:

? نگرش علمى به مدیریت: این مهم از طریق آشنائى وسیع با تجربیات دنیاى صنعتى و پژوهش هاى معمول در رشته مدیریت و نیز پى بردن به اهمیت نگرش علمى به مسایل مدیریت محقق خواهد شد که در آنصورت از تفکر یک بعدى، شتاب زدگى در عمل و پیش داورى درباره روشهاى کارآمد مدیریت که از ویژگى هاى نگرش غیرعلمى است پرهیز خواهد شد.

? کسب دانش مدیریت: آشنایى مدیران با تجربیات کشورهاى صنعتى و نیز تحقیقات اندیشمندان مدیریت موجب ارتقاء سطح دانش هایى در این زمینه مى شود و این امر از سوئى زمینه استفاده مؤثرتر از فنون جدید مدیریت را توسط مدیران فراهم مى کند و از سوى دیگر ارتباط و همکارى نزدیکترى میان مدیران و کارشناسان مدیریت ایجاد کرده موجب مى شود که مدیران از مشاوران و کادر ستادى خود بهتر استفاده کنند.

نظرات 1 + ارسال نظر
دانشجو پنج‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 05:59 ب.ظ

سلام
افتتاح وبلاگتون رو تبریک می گم...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد